tirsdag den 2. april 2013

Super sesambarer




 
Jeg har leget lidt i køkkenet her til aften, hvilket har resulteret i de supersøde og supermættende superbarer, I ser ovenfor. De er lavet efter inspiration af en opskrift fra den fantastiske 'Healthy Desserts' app, jeg tidligere har fortalt Jer om (se indlægget her). Jeg brugte de bær, jeg lige havde liggende, men andre bær kan sagtens bruges som alternativ - det er dog vigtigt, at størstedelen af bærerne er tørrede, så konsistensen kan blive fast. Værsgo' - jeg håber, I vil synes om dem.
 
Til cirka 8 barer brugte jeg:
 
150 g valnødder
145 g sesamfrø
Ca. 70 g tørrede tranebær
Ca. 20 g rosiner
Ca. 20 g hinbær (andre bær kan også bruges)
4 spsk honning
3 spsk kokosolie
55 g kokosflager
1 tsk salt
 
Begynd med at riste valnødderne i en dyb pande ved svag varme et par minutter. Kom dem herefter i en blender eller foodprocessor, og blend dem groft. Hæld sesamfrøene på panden, og lad dem riste ved svag varme et par minutter. Kom i mellemtiden bærerne i blenderen, og blend dem sammen med nødderne. Hæld herefter bær og nødder i panden og tilsæt så honning, kokosolie, kokosflager og salt, og rør rundt til blandingen er godt varm og klistret. Kom hele herligheden i en form beklædt med bagepair, tryk den flad med en ske og sæt den på køl i minimum en time. Herefter er det bar' at skære barerne ud i den størrelse, man måtte ønske og naturligvis: At nyde dem. Velbekomme og god aften.

2 kommentarer: