torsdag den 8. december 2011

Mit første (vellykkede) rugbrød




Halleluja; jeg har endelig fået bagt mit allerørste vellykkede rugbrød! Jeg forsøgte mig for et par uger siden med en opskrift, jeg fandt på nettet, men det gik mildest talt ikke så godt. For et par dage siden kastede jeg mig så ud i min mors opskrift, som er på surdej, og jeg synes, resultatet er blevet ganske lækkert. Det tager et par dage, før brødet er klar, men jeg synes helt bestemt, det er ventetiden værd - der er nu bare ikke noget, der slår hjemmebagt brød. Jeg brugte denne opskrift på surdej.

Til rugbrødet skal du bruge: 1150 g rugmel, 600 g skårne, knækkede rugkerner, 500 g hvedemel, 2-3 l. vand samt 3 spsk salt.

1. dag:
Surdejen blandes med 1-1,5 l. lunkent vand, 150 g rugmel, 600 g skårne rugkerner og 500 g hvedemel. Dejen røres grundigt sammen og hæver tildækket i 12-24 timer.

2. dag:
Der tilsættes 1 kg rugmel, 3 spsk salt og 1/2-1 l. vand til dejen. Bruger du den 'våde' metode, kan du nu tage surdej fra til næste gang, du skal bage rugbrød. Dejen lægges i smurte forme, hæver i 2-6 timer og bages til sidst nederst i ovnen ved 175 grader i halvanden time.

1 kommentar:

  1. Åh jeg synes også det er utrolig svært at lave et godt rugbrød . Måske jeg skal prøve din opskrift :)

    Har også givet dig en Blog Award.. Se her:

    http://gyldenbergs.blogspot.com/2011/12/blog-award.html

    SvarSlet