tirsdag den 20. december 2011

Lidt lettere julesmåkager



Det er efterhånden noget tid siden, jeg bagte disse småkager med pinjekerner, appelsin og ingefær, men I skal selvfølgelig ikke snydes for opskriften. Jeg glemte helt at tage billeder af dem, så I må nøjes med disse fra bogen. Konsistensen er lidt anderledes end med almindelige småkager, men jeg synes, de smager ret fantastisk.

Til ca 40 stk skal du bruge 250 g smør (Minarine eller Lätta), 2 dl agavesirup, 2 dl sukker (noget af det kan evt erstattes med sødemiddel), 3 æg, mel, 10 cm ingefær, skal og saft fra en appelsin og 70 g pinkekerner. De kan desuden krydres med kanel, kardemomme, eller hvad man har lyst til.

Det bløde smør røres sammen med sukker og sirup. Herefter tilsættes æg og appelsinsaft, og det hele røres sammen. Til sidst tilsættes mel, ingefær, appelsinskal og pinjekerner, og der røres endnu engang. Opskriften siger underligt nok ikke noget om, hvor meget mel, der skal i, men jeg anbefaler, at du tilsætter nok til, at konsistensen bliver ret tyk. Dejen sættes på en plade i små klatter og bages i 8-10 min. ved 175 grader.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar